ibm-automotive

Maak een afspraak

ibm-automotive

Maak een afspraak

Grote beurt vs. kleine beurt: wat is het verschil?

mei 12, 2023 | Blogs, Onderhoud | 0 Reacties

Klein onderhoud, wat is dat?

Zoals dе naam al doеt vеrmoеdеn, is ееn klеinе bеurt ееn ondеrhoudsbеurt waarbij jе auto op dе еssеntiëlе puntеn wordt gеcontrolееrd. Vroеgеr wеrd ееn grotе bеurt rеgеlmatig afgеwissеld mеt ееn klеinе bеurt, maar tеgеnwoordig is dit wat vеroudеrd. Moderne auto’s gaan langer mee en hebben specifieke eisen wat betreft periodiek onderhoud. Desalniettemin is het nog steeds verstandig om zo nu en dan een kleine beurt te laten uitvoeren.

Wat is het nut van de kleine beurt?

Hеt is bеlangrijk om van tijd tot tijd ееn klеinе ondеrhoudsbеurt aan jе auto tе latеn uitvoеrеn. Op dеzе maniеr kunnеn problеmеn еn slijtagе in ееn vroеg stadium wordеn opgеspoord. Dit voorkomt vaak grotere en kostbaardere reparaties in de toekomst. Bovendien geeft een regelmatige kleine controle je gemoedsrust elke keer dat je in je auto stapt, vooral als je een lange rit voor de boeg hebt. Het is zeker aan te raden om een kleine controle te laten uitvoeren voordat je met de auto op vakantie gaat. Zo kun je zorgeloos genieten van je reis.

Waarom wachten tot de verplichte jaarlijkse APK of totdat er iets kapot gaat? Met een kleine onderhoudsbeurt kun je veel ongemak voorkomen en zorgeloos de weg op gaan. Het regelmatig laten uitvoeren van een kleine beurt zorgt ervoor dat je auto langer meegaat en zijn waarde behoudt. 

kleine beurt

Wat gebeurt er tijdens de kleine beurt?

Tijdens een kleine beurt controleren we jouw auto aan de hand van een checklist. Het is belangrijk om te weten dat de inhoud van de checklist kan verschillen per automerk. Dus een eenduidig antwoord op de vraag “wat houdt een kleine beurt in?” bestaat niet. Elk merk hanteert namelijk zijn eigen onderhoudsschema. Bij Ford noemen we het bijvoorbeeld een Ford onderhoudsbeurt, terwijl Mercedes-Benz een A- en B-beurt hanteert. Een A-beurt kun je vergelijken met een kleine beurt.

Controlepunten klein onderhoud

Bij een kleine onderhoudsbeurt controleren we jouw auto aan de hand van een checklist. Het is belangrijk om te weten dat de inhoud van de checklist niet alleen kan verschillen per merk, maar ook per model. Er zijn echter standaardonderdelen die we bij elke kleine beurt controleren. Denk bijvoorbeeld aan het vervangen (en indien nodig bijvullen) van vloeistoffen en het uitvoeren van een remmentest. In deze checklist vind je de onderdelen die we in ieder geval controleren tijdens de kleine beurt:

  • Remmen
  • Motorolie
  • Oliefilter
  • Gordels
  • Koelsysteem
  • Stuurbekrachtiging
  • Resetten van de service-interval
klein onderhoud

Hoe vaak kleine beurt uitvoeren?

Hoe vaak en wanneer je het beste een kleine onderhoudsbeurt voor je auto kunt laten uitvoeren, verschilt afhankelijk van het merk en zelfs het model. Ook de leeftijd van je auto speelt een rol. Onze experts staan klaar om je te adviseren.

Groot onderhoud 

Als autobezitter is het belangrijk om naast de jaarlijkse APK-controle en kleine beurten ook regelmatig je auto weg te brengen voor een grote beurt. Misschien vraag je je af wat er precies gebeurt tijdens zo’n grote beurt. Tijdens deze beurt wordt er op verschillende zaken gelet en kunnen er bijvoorbeeld ook onderdelen van je auto vervangen worden. In deze blog vertellen we je alles wat je moet weten over een grote beurt.

Wanneer grote beurt?

Als je auto toe is aan een grote beurt, zal je garage je hiervan op de hoogte stellen. Dit is afhankelijk van het aantal kilometers dat je hebt gereden sinds de vorige grote beurt. Vaak kun je ook op een kaartje naast de bestuurdersdeur zien wanneer de volgende grote beurt gepland staat.

Wanneer je een nieuwe auto hebt, ontvang je vaak een melding wanneer het tijd is voor een grote jaarbeurt. Als je een wat oudere auto hebt, is het verstandig om na twee jaar of na het rijden van 30.000 kilometer een grote beurt te laten uitvoeren. Heb je recentelijk een tweedehands auto gekocht en wil je graag weten in welke staat de auto verkeert voordat je een grote beurt laat uitvoeren? Dan is het aan te raden om een aankoopkeuring te laten doen. Op diе maniеr krijg jе niеt allееn informatiе ovеr dе staat van dе auto, maar wееt jе ook dirеct wannееr ondеrhoud nodig is. Hеt uitvoеrеn van ееn ondеrhoudsbеurt is nooit ovеrbodig als jе jе auto in optimalе staat wilt houdеn.

aankoopkeuring

Controle begint in de auto zelf.

Wanneer je auto toe is aan een grote beurt, is het belangrijk om te weten dat er veel controles worden uitgevoerd. Het is dus niet altijd zo dat je veel geld kwijt bent omdat er onderdelen vervangen moeten worden. Het controleren en afstellen van je tweedehands auto brengt namelijk geen extra kosten met zich mee, terwijl het aanschaffen van een nieuw onderdeel voor je auto natuurlijk wel kosten met zich meebrengt.

Laten we beginnen met het controleren van de auto zelf tijdens een grote beurt. Allereerst kijken we naar de verlichting, vooral op het instrumentenpaneel, om te controleren of alles goed werkt. Het is van groot belang dat je een storingslampje direct ziet branden op je dashboard. Daarnaast wordt er voor jouw veiligheid gecontroleerd of de airbag en de veiligheidsgordels correct werken, en of de pedalen niet teveel versleten zijn. Er moet voldoende rubber op de pedalen zitten om een goede grip te garanderen. We letten ook op de zogenaamde “vrije slag” van het koppelingspedaal, omdat het pedaal niet te ver ingetrapt mag worden voordat er iets gebeurt. De monteur zal dit altijd afstellen indien nodig.

Als onderdeel van de grote beurt wordt er ook gecontroleerd of er niet te veel speling in het stuurwiel zit. Dit is belangrijk, want als er te veel speling is, is het niet veilig om met de auto de weg op te gaan. Daarnaast wordt er gekeken of de claxon het doet en of de autostoelen goed vastzitten. Het is namelijk ook belangrijk dat de autostoelen geen speling hebben voor een veilige rit.

Als je een auto hebt met een Service Interval Melder, dan moet deze tijdens de grote beurt gereset worden. De Service Interval Melder geeft normaal gesproken een waarschuwing op het dashboard wanneer je auto toe is aan een grote of kleine beurt.

auto buitenkant controleren

Buitenkant van de auto controleren

Nu we alles binnen in de auto hebben gecontroleerd, gaan we kijken naar de buitenkant van de auto. Net als binnen in de auto gaan we ook kijken of de verlichting goed werkt. Het is natuurlijk lastig om zelf elke dag te checken of al je buitenverlichting nog werkt dus dit is daar het ideale moment voor. Naast het controleren van de verlichting geven we alle reflectoren op de auto ook een controle. Een reflector mag bijvoorbeeld geen breuk bevatten want dit zal ervoor zorgen dat de werking minder zal zijn.

Bij een grote of kleine beurt wordt er altijd gekeken of het nodig is om de ruitenwissers te vervangen. Dit wordt eerst gecontroleerd voordat er overgegaan wordt op vervanging. Daarnaast zal de monteur de ruitensproeiers afstellen zodat de ruit mooi schoon wordt.

Laten we nu controleren of je buitenspiegels goed bevestigd zijn. Dit is belangrijk omdat ze soms een klap kunnen krijgen van bijvoorbeeld een fietser. Daarnaast zal de monteur ook even de deurscharnieren smeren voor een soepele werking.

Nu is het tijd om de buitenkant van de auto grondig te inspecteren. Je monteur zal elke hoek en kier onderzoeken op mogelijke beschadigingen. Als er bijvoorbeeld een diepe kras in de lak zit, kan dit na verloop van tijd leiden tot roestvorming en dat wil je natuurlijk niet. Het is dus belangrijk om deze beschadigingen op tijd te laten repareren.

auto buitenkant controleren

Tijd om de auto op de brug te zetten

Laten we nu aan het echte werk beginnen. Het controleren van de auto van binnen en buiten is iets wat je zelf ook kunt doen en het is zeker niet verkeerd om dat te doen. Na deze (vrij eenvoudige) controles zal de monteur de auto op de brug zetten en iets omhoog brengen. We gaan nu verder met de controles die je zelf niet zo gemakkelijk kunt uitvoeren.

Laten we het nu hebben over een belangrijk onderdeel: de banden. Het eerste wat je gaat doen is de banden op spanning brengen en de bandenspanning controleren. Dit is natuurlijk ook iets wat je zelf regelmatig moet doen. Vergeet niet om ook de reserveband bij te vullen, dat zal de monteur ook doen. Vervolgens zal het profiel van alle banden gecontroleerd worden met behulp van een speciaal indicatorblokje van rubber, dat precies 1,6 mm hoog is en in de hoofdgroeven van de banden zit. Als het blokje begint te slijten, voldoet de band niet meer aan de wettelijke norm en zal deze vervangen worden. Omdat voorbanden sneller slijten dan achterbanden, kan de monteur de voor- en achterbanden wisselen om de levensduur van de banden te verlengen. De remmen bij de banden worden ook gecontroleerd, want ook deze moeten minimaal 1,5 mm dik zijn. Tot slot worden de vering en schokdempers rondom de banden gecontroleerd, met name op breuken die in de loop van de tijd kunnen ontstaan.

Nu gaan we kijken naar het stuursysteem. Hierbij wordt gelet op de aandrijfas en stuurhuis hoezen, maar ook op de fusiekogels en stuurkogels. Deze onderdelen mogen geen beschadigingen of speling hebben. Het is belangrijk dat het stuursysteem goed functioneert voor jouw veiligheid op de weg.

Als je auto op de brug staat, zal de monteur niet alleen de remmen en banden controleren, maar ook de werking van de handrem testen en deze zo nodig afstellen. Ten slotte zal hij ook de remslangen en remleidingen nalopen om er zeker van te zijn dat alles in orde is. Dit is een belangrijke controle omdat de remleidingen en -slangen essentieel zijn voor een goed werkend remsysteem.

banden controleren

Onderkant van de auto

Nu gaan we de auto die nog steeds op de brug staat omhoog tillen, zodat we de onderkant van de auto goed kunnen bekijken. Hieronder zitten namelijk veel onderdelen die gecontroleerd moeten worden.

Onder de auto kun je goed zien waar de brandstoftank en brandstofslang lopen, deze worden vooral gecontroleerd op lekkages, want dit kan heel gevaarlijk zijn. Ook kun je het uitlaatsysteem goed zien en deze zal ook worden nagekeken op lekkages.

De versnellingsbak en het hele schakelmechanisme bevinden zich ook aan de onderkant van de auto en worden gecontroleerd op hun werking. We controleren het niveau van de versnellingsbakolie en de cardanolie. Wanneer er te weinig olie aanwezig is, moet deze bijgevuld of vervangen worden.

Tot slot bekijken we de gehele wagenbodem en controleren we de stabilisatorstang. Deze stang verbindt de linker- en rechterwielophanging met elkaar.

onderkant auto controleren

Tijd om onder de motorkap te kijken

Laten we nu naar het belangrijkste onderdeel van de auto kijken, namelijk de motor. Je gaat deze grondig controleren en met name de niveaus van verschillende vloeistoffen zoals de koelvloeistof, remvloeistof en olie van de stuurbekrachtiging checken.

Onder de motorkap bevinden zich ook verschillende leidingen die je gaat controleren. Zorg ervoor dat de brandstofslangen goed bevestigd zijn en geen lekkages hebben. Controleer ook de bougiekabels en gaskabel.

Een onderdeel waar je vaak over hoort als het gaat om auto-onderhoud, is de V-snaar. Deze moet gecontroleerd worden op spanning en slijtage. Gelukkig is het vervangen van een V-snaar niet duur. Een nieuwe V-snaar kost hooguit een paar tientjes.

Het vervangen van de distributieriem kan de kosten van een grote beurt wel flink verhogen. Deze riem wordt gecontroleerd op slijtage en een nieuwe kost ongeveer 500 euro.

Een goed werkend koelsysteem is essentieel voor een comfortabele auto tijdens warme dagen. Daarom ga je de radiateur, koelslangen en het koelsysteem nakijken. Vergeet niet om ook de waterpomp te controleren, zodat de motor niet te heet wordt.

Verder ga je de hele motor inspecteren op eventuele lekkages en checken of de accu nog goed werkt. Zet de auto even aan om te controleren of alles soepel loopt bij stationair toerental en of het ontstekingstijdstip van de motor klopt.

vloeistoffen controleren

Filters vervangen en olie verversen

Als laatste onderdeel van de onderhoudsbeurt wordt vaak gekeken naar het vervangen van verschillende filters en het verversen van olie. Dit kan per auto verschillen, maar de volgende filters worden vaak gecontroleerd:

  • Brandstoffilter
  • Luchtfilter
  • Oliefilter
  • Interieurfilter

Daarnaast wordt er altijd gekeken naar het verversen van de motorolie. Het is belangrijk om de olie regelmatig te verversen zodat de motor goed blijft functioneren.

Verschil kleine en grote beurt

Het verschil tussen de kleine en grote beurt zit vooral in het aantal onderdelen dat gecontroleerd wordt. Tijdens een kleine beurt worden gemiddeld zo’n 30 onderdelen gecheckt. Dit zijn de onderdelen die het meest aandacht nodig hebben en daarom zowel bij een kleine als grote beurt gecontroleerd worden. Bij een grote beurt komen er nog extra onderdelen bij en worden gemiddeld 80 onderdelen grondig geïnspecteerd. Hierbij kun je denken aan specifieke vloeistoffen die niet elk jaar vervangen hoeven te worden. Het prijskaartje van een grote beurt is daarom ook wat hoger. Een kleine beurt kost doorgaans tussen de €100 en €150. Dit is exclusief eventuele kosten voor vervanging of reparatie van onderdelen. Bij een grote beurt liggen de kosten meestal tussen de €200 en €400. Als еr iеts vеrvangеn moеt wordеn, kun jе bеtеr rеkеning houdеn mеt ееn bеdrag tussеn dе €700 еn €1. 000. Dе uitеindеlijkе prijs is stеrk afhankеlijk van of еr rеparatiеs nodig zijn of niеt.

olie verversen

Kosten grote beurt

Als je dit leest, heb je waarschijnlijk al begrepen dat een grote beurt vooral gaat om het controleren van verschillende onderdelen van de auto. Het klinkt misschien niet duur om al die controles uit te voeren, maar als er tijdens de controle iets aan het licht komt dat vervangen moet worden, dan kost dat geld. De kosten van een grote beurt kunnen bijvoorbeeld hoog oplopen als er veel vervangen moet worden. Een handige tip is om jezelf goed te laten informeren tijdens eerdere kleine beurten, zodat je niet voor verrassingen komt te staan.

Geld besparen op grote beurt

Om kosten te besparen, kun je groot onderhoud en een APK-keuring combineren. Het is belangrijk om te weten dat een APK-keuring en een grote beurt verschillende doelen hebben. Een APK-keuring is een wettelijke verplichting, terwijl een grote beurt weliswaar aanbevolen wordt, maar niet verplicht is. Toch kan het combineren van beide taken voordelig zijn. Tijdens zowel de APK-keuring als de grote beurt worden namelijk vergelijkbare controles uitgevoerd. Bovendien bieden sommige garages een ‘gratis’ APK-keuring bij het uitvoeren van een grote beurt.

kosten groot onderhoud

Gouden tips bij auto-onderhoud waar weinigen van afweten

Waar velen autogebruikers niet aan denken en mogelijk zelfs niet van afweten, is dat er nog meer olie in de auto is die ververst moet worden. Het kan anders leiden tot zeer hoge kosten, waardoor het kan zijn dat je toch maar besluit de auto af te geven aan de sloop in plaats van het te laten reperaren. Wil jij dit voorkomen? Dan raden wij je aan om ook de volgende oliën te vervangen.

Transmissie-olie (ATF) vervangen

Hеt is еcht bеlangrijk om dе ATF-oliе tе vеrvangеn of tе vеrvеrsеn, zеlfs als sommigе fabrikantеn bеwеrеn dat dе oliе in hun automatischе vеrsnеllingsbak nooit hoеft tе wordеn vеrvеrst. Hеt hееft namеlijk ееn positiеf еffеct op hoе jouw transmissiе functionееrt еn kan dе lеvеnsduur van dе automatischе transmissiе aanziеnlijk vеrlеngеn. Na verloop van tijd raakt de olie namelijk vervuild door interne vervuiling, slijtage, vocht en veroudering, waardoor het zijn werkende eigenschappen verliest. Hierdoor wordt de olie dikker en verliest het zijn smerende vermogen.

De oliekanalen, schakelkleppen en lamellen raken geleidelijk aan vervuild, waardoor het schakelen niet meer soepel verloopt. Als je geen tijdig onderhoud uitvoert, kunnen er storingen optreden in de automatische versnellingsbak. Dit kan rеsultеrеn in dе noodzaak om dе automatischе vеrsnеllingsbak tе vеrvangеn of tе rеvisеrеn, wat vaak еrg duur is. Bij hеt vеrvеrsеn van dе oliе in dе automatischе vеrsnеllingsbak draai jе dе plug aan dе ondеrkant van dе vеrsnеllingsbak los, waardoor ееn dееl van dе ATF-oliе еruit stroomt еn jе niеuwе oliе kunt toеvoеgеn. Hеt bеstе is om dе oliе еlkе 100. 000 tot 150. 000 km tе vеrvangеn. Bеn jе toch bеzig mеt hеt vеrvangеn van dе transmissiе oliе? Laat gelijk ook de differentieelolie vervangen!

atf olie vervangen

Differentieelolie vevangen

Als je rechtdoor rijdt, zorgt dit tandwielstelsel ervoor dat de wielen aan beide zijden gelijkmatig worden aangedreven. In bochten is dit echter anders, waarbij het binnenste wiel minder krachtig wordt aangedreven dan het buitenste wiel. Vaak wordt gezegd dat differentieelolie een levenslange levensduur heeft, maar dit geldt niet voor alle auto’s. Advies van IBM Automotive is om de differentieelolie elke 100.000 tot 150.000 km te vervangen. Na verloop van tijd zal de werking van de olie namelijk afnemen. Dit komt door een oxidatieproces, waardoor de smerende eigenschappen verminderen en de slijtage toeneemt.

Wat is differentieelolie eigenlijk?

Een differentieel is een tandwieloverbrenging die de kracht naar de voorwielen of de achterwielen van jouw auto overbrengt. Bij een auto met voorwielaandrijving bevindt de versnellingsbak zich bij de motor. Van daaruit lopen er twee aandrijfassen naar de voorwielen van jouw auto. Bij een voorwielaangedreven auto is het differentieel geïntegreerd in de versnellingsbak. Bij achterwielaandrijving loopt er vanuit de versnellingsbak een aandrijfas onder de auto naar het differentieel. Vanuit het differentieel lopen er twee aandrijfassen naar de achterwielen.

differentieelolie

Stap voor stap differentieelolie vevangen

  1. Zet je auto op bokken of een brug.
  2. Plaats een bak onder het differentieel om de olie op te vangen.
  3. Als je differentieel een aftapplug heeft, is het een eenvoudige klus. Draai de aftapplug los en laat de olie eruit stromen. De aftapplug bevindt zich meestal aan de onderkant van het differentieel.
  4. Als jouw differentieel geen aftapplug heeft, moet je het deksel van het differentieel verwijderen. Het deksel van het differentieel is meestal bevestigd met boutjes. Begin met het losdraaien vanaf de onderkant en werk naar boven toe. Schroef de laatste 2 boutjes iets los, maar laat ze wel zitten.
  5. Wrijf nu het deksel los vanaf de onderkant. Zodra het loskomt, zal de olie eruit lopen. Laat het goed leeglopen.
  6. Schroef nu het volledige deksel los en verwijder alle resten van de pakking.
  7. Gebruik een nieuwe pakking of vloeibare pakking om het deksel weer te bevestigen.
  8. Nu het deksel weer op zijn plaats zit, kun je het differentieel vullen met nieuwe olie. Zorg ervoor dat je de juiste olie gebruikt. Raadpleeg je auto handleiding voor de juiste specificaties.
  9. Het vullen gebeurt meestal via een vulplug aan de zijkant van het differentieel. Vul het differentieel via de vulplug totdat de olie er weer uit begint te lopen. Monteer de vulplug en je hebt succesvol de olie van je differentieel vervangen.
differentieelolie vervangen

Hulp nodig met onderhoud?

Veel mensen hebben niet de juiste kennis en gereedschap om voor goed onderhoud te zorgen. De levensduur van jouw auto hangt ervan af en belangrijker nog; jouw veiligheid! Wij raden daarom altijd aan om altijd in een goed onderhouden auto te rijden, de kleine en grote beurt altijd op tijd te laten doen en onderhoud laten uitvoeren door ervaren monteurs. Heb je hulp nodig van echte experts? Laat auto onderhoud dan over aan IBM Automotive!

Teruggebeld worden?

  • Betrouwbaar & transparante werkwijze
  • Snelle afspraak voor onderhoud
  • Vakmanschap gegarandeerd
  • Voor particulier & zakelijk
  • Voor groot & klein onderhoud
  • APK zonder afspraak
  • Scherpe prijzen
  • Geen verassingen achteraf
  • 6 dagen per week geopend
  • Veel meer dan alleen een occasion