Als autobezitter is het belangrijk om te weten dat de remmen van je auto van cruciaal belang zijn. Zij zijn de onderdelen die ervoor zorgen dat je veilig tot stilstand komt. Maar ook de wiellagers van je auto zijn ontzettend belangrijk. Deze kleine, maar krachtige onderdelen zorgen ervoor dat je wielen soepel en met minimale wrijving kunnen draaien, terwijl het gewicht van je auto wordt gedragen. Het is fascinerend om te bedenken hoe een klein stalen kogeltje zo’n belangrijke rol kan spelen in de prestaties van je auto. Het vervangen van versleten wiellagers kan echter een flinke kostenpost zijn. Hierover meer informatie later in dit artikel, nadat we de basis hebben besproken.
Wat is een wiellager?
Wist je dat een lager eigenlijk een set van stalen kogels is die zijn ingekapseld in een metalen ring? Het lager is bedekt met vet, zodat de kogels met zeer weinig wrijving kunnen bewegen. Het bevindt zich in de wielnaaf waaraan het wiel en de band zijn bevestigd. Hierdoor verbindt het wiel met de naaf en draait deze vrij rond in het lager. Het gewicht van je voertuig rust op de naaf terwijl deze draait. Doordat de naaf alleen in aanraking komt met het lager, wordt het oppervlak en de wrijving verminderd.
In sommige gevallen draaien de naaf en het lager op een as, een spil genaamd, die door het midden van het lager steekt. De spil kan deel uitmaken van een as, of een deel van een ophangingcomponent, een knokkel genaamd. Bij veel voertuigen, vooral die met onafhankelijke ophangingen, is de naaf en het lager een enkel geheel dat op de knokkel vastgebout is. In het geval van een voorwielaandrijving (evenals met een voertuig met achterwiel- en vierwielaandrijving), heeft het naaf- en lagerhuis een holle opening zodat een CV-as erdoorheen kan lopen om vermogen over te brengen aan het stuur.
Lagers kunnen van de “taps toelopende” variëteit zijn, waar ze gedemonteerd kunnen worden en opnieuw kunnen worden verpakt met vet voor onderhoud, of ze kunnen worden “verzegeld”. Afgedichte lagers zijn niet bruikbaar en worden ofwel met bouten aan de knokkel vastgemaakt of machinaal in de fusee gedrukt. De meeste voertuigen hebben tegenwoordig afgedichte wiellagers.
ABS-magneetring in wiellager
Tegenwoordig integreer je de magneetring van het ABS vaak in het wiellager. Je hebt dan geen tandkrans meer die normaal gesproken tegen de naaf gemonteerd is. Een magneto-resistieve sensor (MRE-sensor) ofwel een Hall-sensor registreert jouw snelheid doordat de magneetjes in de magneetring langs de sensor bewegen. Jij als ABS-sensor stuurt op basis van de snelheid van de magneetring een bloksignaal naar de ABS-regeleenheid.
In vergelijking met het ABS-systeem met inductieve sensor en tandkrans, bied jij als systeem het voordeel dat je de snelheid al vanaf 0 km/u meet in plaats van 5 km/u bij de inductieve sensor. Hierdoor functioneer je dus al bij lagere voertuigsnelheden.
Het vervangen van een dergelijk wiellager is wel complexer dan bij een lager zonder een ingebouwde magneetring. De magneetring mag bij het plaatsen natuurlijk niet beschadigd raken, maar er moet ook goed gelet worden op de montagerichting. Het lager kan vaak op twee manieren gemonteerd worden. Soms wordt de fout gemaakt om het lager andersom te monteren, waardoor de magneetring aan de kant van de remschijf zit. In dat geval moet het lager weer uitgebouwd worden. Dit zal resulteren in een defect lager en er zal opnieuw een nieuw lager gebruikt moeten worden.
Om te controleren of de magneetring aan de juiste kant zit, zijn er speciale magneetkaarten beschikbaar die je tegen het wiellager kunt houden.
Twee soorten wiellagers
In moderne motorvoertuigen worden twee verschillende soorten wiellagers gebruikt. Afhankelijk van de vereisten van het wiellager kun je ofwel diepgroefkogellagers ofwel kegelrollagers gebruiken. Beide soorten lagers behoren tot de categorie wentellagers. Naaldlagers worden minder vaak gebruikt. De structuur van wentellagers is in principe altijd hetzelfde. Een wentellager bestaat uit een buitenste lagerring, een binnenste lagerring, rollende elementen en een kooi.
De rollende elementen draaien tussen de buitenste en binnenste lagerring van een wentellager. Bij een diepgroefkogellager zijn er geharde en gepolijste stalen kogels, terwijl bij een kegelrollager langwerpige, conische rolelementen worden gebruikt. In een naaldlager bestaan de rollende elementen uit dunne, langwerpige en cilindrische stalen pennen. Om ervoor te zorgen dat deze rolelementen niet uit het lager vallen en altijd dezelfde afstand tot elkaar behouden, worden ze omsloten door een plaatstalen kooi en op hun plaats gehouden. Wiellagers hebben speciale afdichtingen aan beide zijden om te voorkomen dat vet of olie uit het lager lekt en om te voorkomen dat vuil of vocht het lager binnendringt.
Door de bolvormige of conische rolelementen bieden wiellagers weinig weerstand tegen de rotatiebewegingen van de wielen. Het nadeel is echter dat ze relatief gevoelig zijn voor harde stoten, zoals die kunnen optreden bij het rijden over een kuil of tegen stoepranden. Er worden zeer hoge krachten uitgeoefend op een paar ballen of rollen. Deze belasting kan een minimale vervorming van de rollen en/of de binnenzijde van de lagerringen veroorzaken. Dit markeert meestal het begin van het einde van de levensduur van een wiellager.
Groefkogellagers kunnen radiale krachten tijdens het rijden zeer goed opnemen, maar zijn minder geschikt om axiale krachten op te vangen. Kegellagers zijn daarentegen beter geschikt om axiale krachten op te vangen. In auto’s worden kegellagers daarom meestal gebruikt als wiellagers.
Belangrijk om juiste wiellagers te hebben
In de autowereld zijn er drie verschillende soorten wiellagers beschikbaar. Het eerste type, het conische model, wordt voornamelijk aangetroffen aan de achterkant van de auto. Je kunt het herkennen aan zijn klassieke ontwerp. Dan hebben we het perslager, dat meestal aan de voorkant van de auto te vinden is. Let op de zwarte rand op de wiellager, want dit type kan een magnetische ABS-sensor bevatten. Als laatste hebben we de geavanceerde wielnaven, waarin het lager al is geïntegreerd. Deze worden voornamelijk gebruikt in nieuwere auto’s en kunnen zelfs een ingebouwde ABS-module hebben.
Hoe lang gaan auto wiellagers mee?
Als het gaat om de levensduur van een wiellager, kan dit sterk variëren. Je hoeft niet per se de wiellagers te vervangen totdat je een geluid hoort of er speling op zit. Er kan namelijk geen vaste kilometerstand aan worden toegewezen. Dit is afhankelijk van verschillende factoren, zoals je rijstijl, belasting en andere invloeden.
Wat kan er misgaan?
Je moet er rekening mee houden dat lagers, ongeacht of ze taps toelopend of verzegeld zijn, uiteindelijk kunnen slijten. Taps toelopende lagers moeten regelmatig onderhouden worden – elke 40.000 – 50.000 kilometer, om ze gesmeerd te houden. Afgedichte lagers hoeven niet onderhouden te worden en kunnen zo’n 160.000 km of meer meegaan.
Toch kan het smeermiddel in een lager na verloop van tijd verslechteren en leiden tot falen. Rijden op vuile wegen, agressief rijgedrag en (in sommige gevallen) componenten van slechte kwaliteit – om nog maar te zwijgen van een gebrek aan onderhoud (taps toelopende lagers) – kan leiden tot vroegtijdige slijtage en falen. Niet alle lagers slijten tegelijk, ze falen na verloop van tijd. Daarom zijn de symptomen van een slecht lager misschien niet meteen merkbaar.
Het kan even duren voordat een slecht lager bij een tweedehands auto wordt gedetecteerd. Maar als een lager zwaar beschadigd is, moet je het voertuig niet meer rijden. Anders zou een wiel kunnen losraken en tot ernstige schade of letsel kunnen leiden.
Hoe weet ik wanneer ik de wiellagers moet vervangen?
Wanneer je een slecht wiellager hebt, zijn er enkele signalen die kunnen aanduiden dat er iets mis is, hoewel ze in eerste instantie moeilijk te zien zijn en slechts lichtjes kunnen optreden. Als je een van de volgende symptomen opmerkt, kan het zijn dat een van je lagers kapot is.
- Een “grommend” geluid dat afkomstig is van een hoek van de auto wanneer je meer dan 25 kilometer per uur rijdt, kan duiden op een versleten lager. Dit geluid kan vooral duidelijk zijn wanneer je een bocht maakt en het voertuig naar dat wiel leunt. Het geluid kan moeilijk te horen zijn totdat er aanzienlijke slijtage is opgetreden.
- Trillingen in het stuurwiel kunnen worden veroorzaakt door het ontstaan van vlakke plekken in de lagers. Trillingen kunnen ook worden gevoeld in de vloerpanelen.
- Een “slijpend” geluid afkomstig van een van de wielen kan gerelateerd zijn aan de remmen. Het kan ook gerelateerd zijn aan een lager dat versleten is of aan het slijten is. Als dit het geval is, wordt het grommende geluid waarschijnlijk genegeerd. Er is aanzienlijke schade aan de lagers opgetreden en het wiel dreigt af te vallen.
- Overmatig speling in de band en het wiel is een teken van een kapotte lager. Om dit teken op te merken, moet het voertuig echter van de grond zijn. Gewoonlijk zal een technicus het voertuig omhoog liften en de band van links naar rechts schommelen. Als er buitensporige speling wordt opgemerkt en andere ophangings- en stuurcomponenten in goede vorm zijn (zoals de trekstangen), heeft het lager waarschijnlijk gefaald.
- Abnormale bandenslijtage kan worden veroorzaakt door een slechte wieluitlijning, versleten stutten of een kapotte wiellager.
Kan ik verder rijden met een beschadigde wiellager?
Wanneer je een hoorbare wiellager hebt, kun je nog steeds blijven rijden. Maar naarmate de slijtage toeneemt, neemt ook het risico op schade aan andere delen van de ophanging toe. Als je denkt dat een wiellager begint te slijten, is het verstandig om het probleem zo snel mogelijk te laten beoordelen door garage Tilburg. Rijd nooit met een voertuig met een ernstig versleten wiellager. Als het wiellager volledig defect raakt, kan de wielnaaf en het wiel loskomen van het voertuig, wat ernstige schade of letsel kan veroorzaken. Rijden wordt daarom ten zeerste afgeraden en is eigenlijk verboden! Veiligheid is de hoogste prioriteit!
Wiellagers vervangen, hoe doen ze dat?
Als je een lager moet vervangen, hangt dit af van het type lager. Om te beginnen zal je het voertuig moeten optillen en ondersteunen en het wiel en de band moeten verwijderen. Als je bijvoorbeeld een taps toelopende lagerset hebt, dan zal je de wielasmoer en de wielnaaf moeten verwijderen om toegang te krijgen tot het lager en de wielblokken. Wanneer het oude lager is verwijderd, moet je een nieuw lager met vet vullen (het lager “inpakken”) en op zijn plaats zetten voordat je de naaf weer plaatst en de asmoer vastdraait. Zorg er wel voor dat je de asmoer op de juiste manier spant om het lager goed te plaatsen. Als het lager te los zit, te strak is of niet goed is ingevet, kan het voortijdig falen – soms al binnen enkele dagen – wat erg gevaarlijk kan zijn.
Er zijn in principe twee vervangingsmethoden voor afgedichte lagers. Sommige voertuigen hebben naaf- en lagerconstructies die op de fusee zijn vastgeschroefd. In dat geval zal je het wiel en de band moeten verwijderen, de asmoer moeten verwijderen (bij een aangedreven wiel) en de naaf en het lager moeten ontgrendelen. De installatie is dan een omgekeerde procedure. Andere voertuigen hebben geperste naven en lagers, waarvoor specifieke gereedschappen en training vereist zijn. In alle gevallen kan een technicus ook te maken krijgen met Anti-Lock-rem-sensoren en andere componenten tijdens het vervangingsproces.
Lagers, met name afgedichte lagers, falen niet vaak. Wanneer ze toch falen, is het zelden een noodgeval – zolang je maar let op de signalen die je voertuig afgeeft. Als je vermoedt dat een lager slecht is voor je auto, vrachtwagen of SUV, zorg er dan voor dat je een gekwalificeerde technicus raadpleegt voor de juiste inspectie, diagnose en reparatie.
Kan ik zelf wiellagers vervangen?
Als je een handige doe-het-zelver bent met ervaring in het verwijderen van rem- of ophangingscomponenten, kun je mogelijk thuis zelf de voorwiellagers van sommige voertuigen met afgedichte lagers vervangen. Als de wielnaaf en het lager met bouten aan de fusee zijn bevestigd en als een geheel kunnen worden vervangen, kun je deze reparatie zelf voltooien. Maar let op, veel voertuigen hebben naven en lagers die in de fusee zijn gedrukt en moeilijk te demonteren zijn. Voor het opnieuw monteren is een hydraulische pers nodig. In deze gevallen kun je de vervanging van de lagers het beste overlaten aan een professionele monteurs. Veiligheid gaat boven alles, dus als je twijfelt over je eigen vaardigheden, is het beter om het werk uit te besteden aan een gekwalificeerde monteur.
Wiel van de auto afhalen
Haal het wiel van de auto af om de wiellagers te vervangen. Je begint door de wielmoeren los te draaien en het wiel te verwijderen.
Wiellagers verwijderen
Wanneer je het wiel hebt verwijderd, kun je aan de slag gaan met het vervangen van de wiellagers. Echter, is het per wiellager verschillend hoe dit moet.
Zo verwijder je conische wiellagers
Wanneer je het wiel hebt verwijderd, kun je aan de slag gaan met het vervangen van de conische wiellagers. Verwijder eerst het kapje dat het lager bedekt. Gebruik wat remreiniger en een doekje om het vet van het lager te verwijderen, dit werkt wat prettiger.
Nu is het tijd om de splitpen uit de moer te halen en de moer los te maken. Op dit moment kun je de moer losdraaien en verwijderen. In principe zou je nu de trommel moeten kunnen loshalen. Zit deze echter nog vast? Geef er dan voorzichtig tikjes op met een hamer totdat hij loskomt. Het wiellager bevindt zich in het gedeelte van de trommel dat los is van de auto.
Nu is het tijd om de oude ring van binnenuit de trommel te slaan met behulp van een doorslag. Zorg ervoor dat het gat goed in het vet staat en plaats het nieuwe lager erin. Je kunt hiervoor een dop gebruiken. Draai vervolgens de trommel weer terug op de as en zorg ervoor dat je deze goed invet. Draai de moer weer terug op zijn plek, maar let op dat je hem niet te strak aandraait. Het beste is om dit met een tang vast te draaien en dan één slag terug te draaien. Plaats tot slot de splitpen en de borgring weer terug en zet het wiel weer stevig vast.
Vervangen van pers wiellager
Nadat je de wielen hebt verwijderd, kun je beginnen met het vervangen van het pers wiellager. Verwijder eerst de remtang, het complete remgedeelte. Nu is het tijd om de grote centrale moer van de aandrijfas los te maken. Je zou nu het naafgedeelte in je hand moeten hebben, waar je het nieuwe lager in moet plaatsen.
Aangezien het een ‘pers wiellager’ betreft, heb je een pers nodig. Plaats het naafgedeelte in de pers en pers het middelste deel er vanaf de achterkant uit. Maak indien nodig het naafgedeelte schoon met multicleaner. Plaats vervolgens het lager weer om het naafgedeelte. Vergeet niet de borgveer terug te plaatsen, anders kan het wiellager er later uitlopen. Let goed op als je een pers wiellager met ABS-ring hebt, zorg ervoor dat de sensorring aan de juiste kant zit. Anders zal je ABS niet goed werken en krijg je voortdurend storingen.
Pers het geheel weer in elkaar. Plaats daarna het naafgedeelte terug in de aandrijfas. Zet de wielen weer terug en je bent klaar!
Compleet naafdeel wiellager vervangen
Heb je een compleet naafdeel? Dan is het vervangen een fluitje van een cent. De wiellager bevindt zich namelijk in het naafdeel.
Laten we beginnen met het demonteren van de remschijf. Nu kun je het naafdeel zien. Meestal is het naafdeel bevestigd met vier bouten. Maak de bouten los en haal het naafdeel eruit. Plaats het nieuwe naafdeel, draai de bouten weer stevig vast en plaats de remschijf en de wielen terug. Zo simpel is het!
Vragen? Wij helpen je
Met deze handleiding moet je in staat zijn om je wiellagers zelf te vervangen. Mocht je echter tijdens de montage ergens problemen tegenkomen, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen. We staan klaar om je te helpen!
Wiellagers vervangen kosten
Als je op zoek bent naar vervanging van je wielnaaf, is het belangrijk om te weten dat de kosten kunnen beginnen vanaf €50 en soms zelfs ruim boven de honderd euro’s kunnen zijn. Het exacte bedrag hangt af van het merk en model van je auto. Elke auto heeft namelijk een andere vervangingsprijs en het is daarom handig om te googlen en rond te kijken welke garage in jouw buurt het beste aanschrijft en een mooie prijs – kwaliteit verhouding biedt.
Voordat je de lagers van de wielnaaf vervangt, is het belangrijk om te controleren of de voorste of achterste lagers en links of rechts zijn vervangen. Je wilt niet per ongeluk de verkeerde lager vervangen en twee keer betalen voor een simpele klus. Als je over deze informatie meer dan gemiddeld weet, kijk dan vooraf zelf waar je denkt dat de lagers versleten zijn. Hierboven staan een aantal tips om een versleten lager te kunnen herkennen.
Een wielnaafreparatie kan drastisch variëren, afhankelijk van je voertuig. Als je een vrachtwagen hebt, is het een meer betrokken proces dan een kleine auto. Als je ABS hebt, zijn er meer stappen om door te gaan om je wielnaaf te repareren of te vervangen. Als je bovendien een lager nodig hebt om in te drukken, zal dit bijdragen aan de tijd die het kost en de kosten van de reparatie. Er is helaas geen kort antwoord op deze vraag, want tussen auto’s, vrachtwagens en bestelwagens zie je prijsvariaties.
Afhankelijk van je monteur of de dealer waar je naartoe gaat, kunnen de vervangingskosten voor wielnaaf variëren van €100 tot €500 voor arbeidskrachten alleen. Arbeidstijden variëren namelijk sterk omdat auto’s verschillen. Als alle auto’s exact hetzelfde gebouwd zouden zijn, zouden we je een exacte hoeveelheid tijd kunnen geven en zou er niet veel variatie zijn tussen monteurs en dealers. Helaas is dat niet het geval. Zoals hierboven uitgelegd, spelen bij het repareren van een wielnaaf vele factoren een rol.
De kosten van de wielnaaf zijn ook afhankelijk van het merk en model van het jaar. Elektronica zoals ABS, hoe groot je wielnaven zijn en hoe moeilijk ze zijn om eraf te krijgen, zullen een directe rol spelen in de vervangingswaarde van de naaf. Wielnaven zijn een essentieel onderdeel van je auto omdat ze je wielen verbinden met de auto. Zonder deze onderdelen zou je auto zich niet kunnen verplaatsen. Er zijn zelfs veel verschillen tussen vergelijkbare merken en modellen die kunnen leiden tot variaties in de arbeidstijd. Als het ontwerp van de ophanging speciale uitrusting en meer stappen vereist om bij de wielnaaf te komen, begint de tijd op te lopen en de vervangingskosten van de wielnaaf dus ook. Als je wielnaven een lager nodig hebben, zal dit ook bijdragen aan de arbeidskosten.